Biblioteki cyfrowe, ebooki i audiobooki

Na czas zamknięcia szkół przedstawiamy wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.

WOLNY DOSTĘP, BIBLIOTEKI CYFROWE

WolneLektury.pl

Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Lektury.gov.pl

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

ChmuraCzytania.pl

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.

Masz tę moc - ebook o koronawirusie

Wydawnictwo Olesiejuk wydało świetnego, darmowego ebooka na temat koronawirusa dla młodszych uczniów. Jak wyjaśnić, czym jest wirus, dlaczego ich życie stało się tak dziwne i jak zapobiegać się jego rozprzestrzenianiu?

Polona.pl

Największa w Polsce biblioteka cyfrowa. Zawiera stare książki oraz inne zdigitalizowane zbiory. Większość z nich należy do domeny publicznej, więc są darmowe.

OFERTY FIRM

Empik Premium bezpłatnie przez 60 dni

Empik przygotował promocyjny dostęp do bazy 11 tysięcy e-booków i audiobooków dostępnych w ramach aplikacji Empik Go dostępnej na Androida i iPhone’a.

Jak skorzystać z promocji?

  1. Na stronie https://www.empik.com/czas-w-domu podaj adres e-mail, na który zostanie przesłany kod.
  2. Otrzymany kod wprowadź na stronie: https://www.empik.com/premium/kupon
  3. Zarejestruj się lub zaloguj (jeżeli masz już tam konto) na empik.com.
  4. Aktywuj usługę Empik Premium.
  5. Pobierz aplikację Empik Go na smartfona i zaloguj się.

Nie jest wymagane podanie danych karty kredytowej i po zakończeniu okresu promocyjnego użytkownik nie zostanie obciążony opłatami.

iCzytam.pl

Serwis iCzytam.pl oferuje kilkadziesiąt darmowych książek onnline i audiobooków podzielonych na grupy wiekowe: 2-5 lat6-9 lat i ponad 9 lat.

Publio - darmowe ebooki

Publio to księgarnia internetowa. Oferuje ponad 100 ebooków za darmo. Jednak są to głównie lektury należące do domeny publicznej i poradniki.

Nexto

Księgarnia Nexto oferuje około 100 darmowych ebooków, z których większość to poradniki, lektury i podręczniki.

AUDIOBOOKI

Polska-Poezja.pl

Serwis oferuje klasykę polskiej poezji czytaną przez znanych polskich aktorów. Za darmo, w serwisie YouTube.

Spotify

Spotify to serwis umożliwiający słuchanie nieprzebranej liczby piosenek, audycji, podcastów itp. W wersji płatnej oferuje oczywiście znacznie więcej, jednak także wersja bezpłatna uprawnia do dużego wyboru bajek, legend i opowiadań dla dzieci. Wymaga rejestracji. Aplikacja jest dostępna na urządzeniach mobilnych i komputerach.

Audio-Bajki.pl

Nagrania bajek dostępne za darmo w serwisie YouTube.

Bajkowisko.pl

Serwis oferuje wiele nagrań bajek i audiobooków dla dzieci. Na stronie można za darmo przesłuchać 3 bajki, reszta dostępna jest na kanale YouTube.

Polskie Radio Dzieciom

Zarejestrowane audycje radiowe dla dzieci, zgrupowane w kilku kategoriach: Bajkowy kącik, Opowieści ludów świata, Wieczorne pogaduchy, Słuchowisko, Książki do poduchy. Wszystko bezpłatnie i bez konieczności  logowania.

https://biblioteka.pl/artykul/Aktualizacja-Darmowe-ksiazki-w-internecie/9587

 

 

Zachęcamy do czytania bądź słuchania lektur droga internetową

Serwis Lektury.gov.pl to realizacja postulatu budowy otwartych, dostępnych i przyjaznych cyfrowych zasobów edukacyjnych i kulturowych. W zasobach platformy znajdziemy obecnie 700 pozycji wybranych z listy lektur obowiązkowych programu podstawowego i rozszerzonego oraz lektur uzupełniających.

Dzięki tej inicjatywie lektury można pobierać przez Internet i słuchać ich wersji audio lub czytać w dowolnym momencie za pomocą wygodnej aplikacji mobilnej.

Aby znaleźć interesujące nas lektury na Lektury.gov.pl wystarczy skorzystać z wbudowanej wyszukiwarki, wpisać poszukiwaną książkę i wybrać jedną z opcji. Dostępna jest możliwość pobrania książki w formacie EPUB, MOBI czy PDF, odczytanie jej online w przeglądarce lub pobranie za darmo w aplikacji Legimi, która jest partnerem projektu.

https://lektury.gov.pl

 

Jak uczyć się szybko i efektywnie?

Mało czasu na naukę, a materiału nie ubywa? Oto krótka instrukcja, jak uczyć się szybko i efektywnie.

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1703538,1,jak-uczyc-sie-efektywnie-i-zapamietywac-szybciej-od-innych.read

Szybka i efektywna nauka

Oczywiście najlepszym sposobem nauczenia się czegoś jest dogłębne zrozumienie danego problemu przez poszerzanie wiedzy i konfrontowanie jej w różnych źródłach. Brakuje na to czasu? W takim razie trzeba pójść na skróty. Zanim usiądziesz do nauki, zastanów się, w jaki sposób najłatwiej przyswoić informacje. Jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

Typ pierwszy zapamiętuje najwięcej, czytając lub oglądając obrazki. Słuchowcy po wyjściu z lekcji są w stanie spokojnie zacytować nauczyciela. Kinestetycy uczą się przez doświadczenie, a największe skupienie osiągają, ruszając pod stołem nogami lub ołówkiem.

Tylko niewielka część z nas jest zdecydowanie jednym z tych typów. Większość ma cechy dwóch lub nawet trzech z nich, ale jeden zawsze jest dominujący. Kiedy już ustalisz, którym typem jesteś, łatwiej Ci będzie uczyć się efektywnie. Ale pamiętaj! Najlepsze rezultaty osiągasz, kiedy krzyżujesz metody nauki charakterystyczne dla poszczególnych typów i dostarczasz swojemu mózgowi rożnych wrażeń. Jak to zrobić? Spróbuj zastosować się do poniższej instrukcji.

Przygotuj przestrzeń do nauki

Przede wszystkim zastanów się, w jakim miejscu będziesz wystawiony na najmniejszą liczbę niepożądanych pokus i bodźców. Wbrew pozorom Twój dom wcale nie musi być najlepszym miejscem do nauki. Postaraj się znaleźć przestrzeń, w której Twojej uwagi nie rozproszy ani ciekawa wiadomość w mediach społecznościowych, ani ulubiony serial, ani lodówka pełna smakołyków.

Każde odejście od książek to wyrwanie mózgu ze stanu skupienia. Aby przywrócić pełną koncentrację na zarzuconym temacie, Twój umysł może potrzebować od 15 minut do nawet 1 godziny! Dlatego ważne jest mądre wybranie przestrzeni, w której będziesz się uczyć.

Nagrywaj i odsłuchuj

Weź telefon i nagraj siebie czytającego materiał, który musisz przyswoić. Masz problem ze słuchaniem swojego głosu? Nie przejmuj się tym, niemal każdy ma podobne odczucia. Odsłuchując, staraj się skupić na treści nagrania, a nie na swoim głosie. Dzięki tej metodzie łączysz dwa rodzaje przyswajania wiedzy. Z jednej strony czytasz tekst (wzrokowe przyswajanie treści), a z drugiej: później słuchasz tego, co przeczytałeś (słuchowcy). Dzięki temu zapamiętasz więcej, niż gdybyś robił tylko jedną z tych rzeczy.

Możesz też puścić nagranie, a wzrokiem podążać za tekstem. W ten sposób zapamiętasz jeszcze szybciej.

Spisz to, co zapamiętałeś

Nagrałeś materiał i odsłuchałeś treść? Świetnie! Teraz spisz to, co zapamiętałeś. Nie jest tego wiele? Odsłuchaj swoje nagranie jeszcze raz, a później puść je od początku i zacznij ponownie spisywać to, co pamiętasz. Tym razem nie skupiaj się na treści nagrania. Skup się na tym, co pamiętasz, oraz na tym, aby Twoje notatki były jak najbardziej szczegółowe.

Uporządkuj notatki

Masz już notatki, ale są chaotyczne? Wyłącz nagranie. Przejrzyj notatki i spisz je jeszcze raz, tym razem porządkując treść. Nadawaj tytuły, używaj punktorów, podkreślaj. Słowem: zrób wszystko, żeby notatki były jak najbardziej uporządkowane, logiczne i przejrzyste. Ten etap szczególnie sprzyja wzrokowcom, którzy stanowią większość naszego społeczeństwa.

Powtarzaj

Nie zachęcamy do uczenia się na pamięć (chyba że jest to akurat potrzebne), ale powtarzanie jest absolutną koniecznością w procesie nauki. Najefektywniej jest przeczytać całość notatek, zamknąć je i spróbować zreferować je w takiej kolejności, w której są one napisane. Jeżeli trafimy na coś, czego nie pamiętamy, nie idziemy dalej, tylko otwieramy notatki, czytamy je całe od początku.

Od początku zaczynamy również referowanie treści. Przekładając to na naukę wiersza: jeżeli zaciąłeś się na wersie dziesiątym, to czytasz cały wiersz jeszcze raz i zaczynasz go mówić od początku, a nie od miejsca, w którym wystąpił błąd. Ta metoda zabiera więcej czasu, ale daje absolutną pewność zapamiętania treści.

Spisz wszystko z pamięci

Wydaje Ci się, że wszystko już wiesz? Spróbuj spisać wszystko z pamięci i dokładnie przyjrzyj się swojej pracy. Czy to, co napisałeś, jest zrozumiałe i logiczne? Czy naprawdę rozumiesz to, co napisałeś? Ten etap pozwoli wyłapać Ci błędy i braki Twojego rozumowania i szybko je naprawić.

Ucz innych

Spróbuj podzielić się swoją wiedzą z innymi. Jeżeli potrafisz wytłumaczyć dane zagadnienie innej osobie, to znaczy, że jesteś nauczony na piątkę. Słuchacze (szczególnie ci, którzy są ciekawi) zazwyczaj nie mają litości. Będą Cię dopytywać, jeżeli coś wyda się im niejasne, zwracać uwagę na błędy w rozumowaniu i szczerze powiedzą, jeżeli coś wyda im się nielogiczne. Jeżeli przebrniesz przez tę ścieżkę zdrowia i przekażesz wiedzę dalej, możesz być pewien, że Twój mózg jest niemal gotowy na egzamin.

Słuchaj nagrania

Teraz możesz wrócić do nagrania, które przygotowałeś na początku nauki. Puść je w tle i zajmij się czymś zupełnie innym. Ugotuj obiad, zrób pranie, pozmywaj, poćwicz. Pozwól sobie na słuchanie jednym uchem – to dodatkowo utrwali to, co już wiesz.

Zrób sobie przerwę

Nie zarywaj nocy i nie ucz się do ostatniej chwili. Twój mózg działa zdecydowanie lepiej, kiedy jest odpowiednio odżywiony i przede wszystkim wyspany. Nawet jeżeli Twoja wiedza nie jest perfekcyjna, z wypoczętą głową spiszesz się lepiej. Po nauce znajdź czas na spacer, ćwiczenia i odpoczynek. Przed snem weź relaksujący prysznic i postaraj się już nie powtarzać informacji.

Nie martw się, jeżeli masz wrażenie, że nic już nie pamiętasz. Twój umysł potrzebuje czasu, żeby poukładać wiadomości. Odetchnij głęboko i myśl pozytywnie!

A oto niektóre linki do filmów, z wielu dostępnych w Internecie, które pomogą Ci podpowiedzieć jak się uczyć i wszystko pamiętać?

https://www.youtube.com/watch?v=rl1ZFS2N35Q

https://www.youtube.com/watch?v=D0N9eYoTURc

https://www.youtube.com/watch?v=_3lzcsj7-Vo

https://www.youtube.com/watch?v=81VTjWJE6gc

 

 

Biblioteka szkolna poleca

Projekt „Szkoła z TVP”

Ruszył projekt „Szkoła z TVP” Lekcje są emitowane od poniedziałku do piątku na ogólnodostępnych antenach Telewizji Polskiej. To wspólna inicjatywa Telewizji Polskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej dedykowana uczniom szkół podstawowych. Sponsorem projektu „Szkoła z TVP” jest Fundacja PGNiG.

„Szkoła z TVP” jest dostępna na czterech kanałach: TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP Historia, TVP3. Pasmo to skierowane jest do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych. Lekcje realizowane są zgodnie z obowiązującą podstawą programową i wytycznymi MEN. Zajęcia mają angażować wszystkich uczniów, tych najmłodszych oraz tych, którzy przygotowują się do egzaminu ośmioklasisty. Dzięki „Szkole z TVP” czas spędzony w domu będzie dla dzieci twórczy i inspirujący.

„Szkoła z TVP” dostępna będzie w kanałach TVP od poniedziałku do piątku, w dwóch blokach programowych: porannym - rozpoczynającym się zawsze od godz. 8:00 i powtórzeniowym - od godz. 12:30. Dodatkowo wszystkie wyemitowane na antenie lekcje będą dostępne na vod.tvp.pl w specjalnie przygotowanych serwisach, dedykowanych każdej klasie oraz na stronie szkolaztvp.

https://www.tvp.pl/47318246/tvp-i-men-uruchomily-projekt-szkola-z-tvp

Marzena Plewik

 

 

 

Analiza czytelnictwa za I półrocze w roku szkolnym 2017/2018

 

 Uczniowie z największa liczbą wypożyczeń za I półrocze to:

  1. Wójtowicz Karolina – 25 (Oddz. Przedszkolny gr. I)
  2. Wideńska Julia – 49 (Oddział przedszkolny gr. II)
  3. Bednarczyk Amelia – 27 (klasa I)
  4. Cywińska Amelia – 23 (klasa III)
  5. Sieńko Błażej – 19 (klasa IV)
  6. Iwaniak Seweryn – 28 (klasa V)
  7. Kołtuniewicz Piotr – 10 (klasa VI)
  8. Walczak Mateusz – 12 (klasa VII)

 

 

Godziny pracy biblioteki szkolnej w roku szkolnym 2017/2018:

Wtorek     10.45 – 11.30,     13.15 – 14.00

Środa       7.40 – 8.00,        10.45 – 13.15

Czwartek  7.40 – 8.00,        8.45 – 10.00

Piątek       7.40 – 8.00,        10.45 – 11.30,     12.20 – 13.20

 

 

 Analiza czytelnictwa za I półrocze w roku szkolnym 2015/2016

 wykres

Uczniowie z największa liczbą wypożyczeń za I półrocze to:

  1. Magdalena Zaborska - 47, (Oddz. przedszkolny); Ewa Rak – 47 (klasa III)
  2. Milena Fedor – 35 (Oddz. przedszkolny)
  3. Amelia Poleszak – 33 (klasa II)

 

Co słychać w naszej szkolnej bibliotece?

Konkurs plastyczno – literacki pod hasłem Miś i jego rodzina.
W konkursie wzięli udział uczniowie z klas 0 – III. Prace oceniono w 2 kategoriach – na poziomie Oddział przedszkolny – I i klasy II – III.
Laureaci:
W kategorii Oddział przedszkolny – klasa I:
I miejsce Milena Fedor – klasa 0
II miejsce Maja Pietrzak – klasa 0
III miejsce Kacper Taramas – klasa 0
W kategorii klasy II – III :
I miejsce Ewa Rak – klasa III
II miejsce Paulina Mieśniak – klasa III
III miejsce Amelia Poleszak – klasa II

Gratulujemy!

 

Konkurs frazeologiczny
Dla uczniów klas IV – VI został zorganizowany konkurs frazeologiczny pod hasłem Mieć w małym palcu.
W konkursie wzięli udział uczniowie z klas IV – VI. Uczniowie pisali przez 45 minut opracowany wcześniej test.
Laureaci:
I miejsce Kamila Ostrowska – klasa V
II miejsce Dorota Wójcik – klasa V
III miejsce Marta Zając – klasa IV
Wyróżnienie Gabriela Bielecka – klasa IV

Gratulujemy!

 

Nowości. Wzbogacamy księgozbiór biblioteki
W I półroczu roku szkolnego 2015/2016 na stan biblioteki wpisano:

  • w ramach Rządowego programu „ Książki naszych marzeń" – 74 egzemplarze na kwotę 1299,80 zł,
  • o w ramach realizacji zadań z zakresu edukacji ekologicznej, dotacja ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – 17 egzemplarzy na kwotę 257,20 zł.


Polecamy m. in.: 10 niesamowitych przygód Neli; Arka czasu Szczygielski M.; Auta Rajd grozy Auerbach A.; Auta Złomek w Paryżu Jakob H.; Co to znaczy ... Kasdepke G.; Cynamon i Trusia - Wierszyki na okragły rok Stark U., Ramet Ch.; Szczygielski Marcin Czarny młyn; Dolina światła Minkowski A.; Dżok, legenda o psiej wierności Gawryluk B.; Magiczne drzewo. Cień smoka, Magiczne drzewo. Gra, Magiczne drzewo. Świat ogromnych Maleszka A.; Mity dla dzieci Kasdepke G.; Momo Ende M.; Dziewczynka z Szóstego Księżyca. Nina i moc Absinthium, Dziewczynka z Szóstego Księżyca. Nina i tajemnica ósmej nuty Witcher M.; Poczytaj mi mamo. Księga pierwsza; Zwrotki dla Dorotki. Arcyksiążę fiołków Sztaudynger J.; Złota ksiąga bajek. Najpiękniejsze filmy ...; Złota ksiąga bajek. Opowieści o autach i samolotach.; Złota księga bajek. Opowieści o kucykach; Złota księga bajek. Przygody pszczółki Mai; Złota księga bajek. Wróżki. Przygody Dzwoneczka ...

 

Grudniowy kiermasz książek
W grudniu, we współpracy z Księgarnią Wysyłkową Tuliszków odbył się kiermasz taniej książki. W bieżącym roku szkolnym sprzedaż książek cieszyła się dużym zainteresowaniem. We współpracy z pracownikiem Biblioteki Miejskiej w Bełżycach, panią Joanną Szewczyk (dyżur przy sprzedaży) sprzedano książki na łączną kwotę 433,8 złotych. Dzięki temu będziemy mogli otrzymać do biblioteki książki o wartości około 52 złotych.

 

Lekcje biblioteczne

W ciągu I półrocza odbyły się zajęcia biblioteczne dla każdego oddziału. Na każdych zajęciach wykorzystano księgozbiór biblioteki, szczególnie książki zakupione w ramach Rządowego programu „Książki naszych marzeń”.

  • Oddział przedszkolny - „ Bajkowe misie”,       lekcja  z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia.
  • Klasa I – „Szlakiem bajkowych zamków, czyli pierwsze spotkanie z biblioteką”. Uczniowie poznali regulamin biblioteki szkolnej, zwrócono uwagę na konieczność poszanowania książek, właściwe zachowania się w bibliotece.
  • Klasa II – III -„Od napisania do wypożyczenia”.

Uczniowie poznali etapy powstawania książki, wiedzą jakie czynności należy wykonać w bibliotece, aby książka mogła być udostępniana czytelnikom.

  • Klasa IV – „Książki popularnonaukowe o Ziemi i jej przyrodzie”.

Uczniowie zapoznali się z literaturą popularnonaukową (cechami książki popularnonaukowej) na przykładzie książek zgromadzonych w naszej bibliotece.

  • Klasa V – IV - „Czytaj książki codziennie - koniecznie!”

Celem lekcji było poznanie nowości bibliotecznych – krótkie omówienie problematyki, pokazanie ilustracji, odczytanie wybranych krótkich fragmentów. Pozwoli to na rozbudzanie zamiłowania do czytania książek, kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej.